Barking Friends r.f. har beslutat att ändra lite på sin inriktning som hundklubb. Tidigare har vi varit en hundklubb för alla hundägare (och hundar) i Malax med omnejd.
Detta upplägg har dock visat sig att, tyvärr, vara lite problematiskt för oss som förening. Att välkomna alla hundar på föreningens aktiviteter o.dyl. har blivit allt svårare. Problemet ligger då främst hos de stora hundarna och deras ägare.
Under kurser som hålls inomhus tar de stora hundarna helt enkelt up för mycket plats. Också vad gäller införskaffning av t.ex. agilityhinder och andra dylika redskap gör de stora hundarnas deltagande allting mycket svårare då vi måste införskaffa mycket större, och därmed dyrare, redskap. Under utomhusevenemang har de stora hundarna också visat sig vara ett problem p.g.a. den mängd avföring de lämnar efter sig.
Därför kommer vi, från och med april månad, att vara en hundklubb som riktar in sig på mindre hundar och deras ägare.
Så från och med idag kan man endast bli medlem om man äger en hund med en mankhöjd på max 45 cm.Tidigare medlemmar med för stora hundar kommer att kontaktas snarast och uteslutas ur klubben. Inkommande söndag ordnar vi ett mätningstillfälle vid sportstugan i Pixne, där man kommer att kunna mäta samt registrera sin hunds mankhöjd i vårt register för att se om man kvalificerar in som medlem.
Exempel:
Grand Danois:
Inte godkänd! 
Berner senner:
Inte godkänd!
Dvärgpinscher:
Godkänd
Batdog:
Godkänd