Barking Friends r.f. har beslutat att ändra lite på sin inriktning som hundklubb. Tidigare har vi varit en hundklubb för alla hundägare (och hundar) i Malax med omnejd.
Detta upplägg har dock visat sig att, tyvärr, vara lite problematiskt för oss som förening. Att välkomna alla hundar på föreningens aktiviteter o.dyl. har blivit allt svårare. Problemet ligger då främst hos de stora hundarna och deras ägare.
Under kurser som hålls inomhus tar de stora hundarna helt enkelt up för mycket plats. Också vad gäller införskaffning av t.ex. agilityhinder och andra dylika redskap gör de stora hundarnas deltagande allting mycket svårare då vi måste införskaffa mycket större, och därmed dyrare, redskap. Under utomhusevenemang har de stora hundarna också visat sig vara ett problem p.g.a. den mängd avföring de lämnar efter sig.
Därför kommer vi, från och med april månad, att vara en hundklubb som riktar in sig på mindre hundar och deras ägare. Så från och med idag kan man endast bli medlem om man äger en hund med en mankhöjd på max 45 cm.
Tidigare medlemmar med för stora hundar kommer att kontaktas snarast och uteslutas ur klubben. Inkommande söndag ordnar vi ett mätningstillfälle vid sportstugan i Pixne, där man kommer att kunna mäta samt registrera sin hunds mankhöjd i vårt register för att se om man kvalificerar in som medlem.
Exempel:
fredag 1 april 2011
Introduktionskurs i brukslydnad
Måndagen den 16:e maj kommer Tina-Marina Bäckman från Vaasan Seudun Palveluskoiraharrastajat att dra en introduktionskurs i brukslydnad för Barking Friends r.f. Kursen hålls i Åminne.
Kursprogrammet:
18.00 Teori
19.00 Paus med servering (ingår i kurspriset).
19.00 Möjlighet att diskutera med Tina-Marina och de andra deltagarna.
20.00 Praktiska övningar, med hund
Kursen avslutas ca 21.00.
Min. 6 deltagare, max. 10!
Teoridelen samt serveringen kommer att hållas vid Åminne stugby. Efter det promenerar vi ner till föreningens eget träningsområde för de praktiska övningarna.
Pris: 10 € för medlemmar, 12 € för icke-medlemmar

Fullbokad
Kursprogrammet:
18.00 Teori
19.00 Paus med servering (ingår i kurspriset).
19.00 Möjlighet att diskutera med Tina-Marina och de andra deltagarna.
20.00 Praktiska övningar, med hund
Kursen avslutas ca 21.00.
Min. 6 deltagare, max. 10!
Teoridelen samt serveringen kommer att hållas vid Åminne stugby. Efter det promenerar vi ner till föreningens eget träningsområde för de praktiska övningarna.
Pris: 10 € för medlemmar, 12 € för icke-medlemmar

Fullbokad
torsdag 31 mars 2011
onsdag 30 mars 2011
Utställningsträning idag
Kom ihåg att vi ordnar utställningsträning idag vid Övermalax Aktia!
Kl. 18.00 börjar träningen, så kom gärna dit 5-10 minuter före, så att du hinner få både dig själv och hunden i ordning. Har du ett skilt utställningskoppel så bör du ta med det. Om du aldrig hört talas om utställningskoppel tidigare, så ta med ett vanligt halsband (helst av lite tunnare modell) och ett kortare koppel.
Perfekt social träning både för dig och hunden ;)
Gratis för medlemmar, 2 € för icke-medlemmar.
Kl. 18.00 börjar träningen, så kom gärna dit 5-10 minuter före, så att du hinner få både dig själv och hunden i ordning. Har du ett skilt utställningskoppel så bör du ta med det. Om du aldrig hört talas om utställningskoppel tidigare, så ta med ett vanligt halsband (helst av lite tunnare modell) och ett kortare koppel.
Perfekt social träning både för dig och hunden ;)
Gratis för medlemmar, 2 € för icke-medlemmar.
tisdag 29 mars 2011
Tips till valpägare
Eukanuba lär ha 1000 provpaket med hundmat som de delar ut till valpägare. Gå in här och se ifall du ännu hinner få en!
måndag 28 mars 2011
Talko i maj
Lördagen den 7:e maj (dagen före morsdag), kl. 12.00, ordnar vi talko vid föreningens träningsområde. Vi ska vårstäda, piffa till och fixa upp inför årets träningssäsong. Föreningen bjuder på kaffe, te och saft samt bulla och grillkorv. Alla välkomna med!
Men vi kommer ju också att behöva sköta området under resten av säsongen. Varannan vecka behövs det två personer som tillsammans kan sköta gräsklippning, roskistömning etc. på träningsområdet. Ju fler vi är som ställer upp och hjälper till, desto färre gånger måste man "tura"! Så om någon känner sig manad att hjälpa till, så skicka ett mail till barkingfriends@hotmail.com och anmäl att du vill hjälpa till med skötseln av området! Vi kommer att göra en turlista som kör igång f.o.m. vecka 20 som skickas ut till alla som anmält sig, så har du önskemål om vem du vill "tura" med, så skriv ner det i anmälningsmailet.
Men vi kommer ju också att behöva sköta området under resten av säsongen. Varannan vecka behövs det två personer som tillsammans kan sköta gräsklippning, roskistömning etc. på träningsområdet. Ju fler vi är som ställer upp och hjälper till, desto färre gånger måste man "tura"! Så om någon känner sig manad att hjälpa till, så skicka ett mail till barkingfriends@hotmail.com och anmäl att du vill hjälpa till med skötseln av området! Vi kommer att göra en turlista som kör igång f.o.m. vecka 20 som skickas ut till alla som anmält sig, så har du önskemål om vem du vill "tura" med, så skriv ner det i anmälningsmailet.
söndag 27 mars 2011
Vinterträff vid Kopparby grillkåta
Fastän vädret inte var soligt, så var det i alla fall ljust och inte så kallt. Men då man har trevligt sällskap och vet att en varm grillkåta och nygrillad korv väntar på en i slutet av promenaden, så gör det nog inte så mycket om vädret inte är perfekt?!
Stort tack till Natalie och Jessica som fixade den praktiska biten, och förstås till alla som hjälpte till!
Och tack till alla som deltog i träffen!
torsdag 24 mars 2011
Woff ordnar Match Show
Klicka på bilden för att se en större version. I Woffs form kan du läsa mer om Match Showen.Andra Match Shows:
Vaasan Agilityseura ordnar också en Match Show i april, på annandag påsk (25/4), i Citymarkets parkeringsgrotta i Stenhaga. Mera Match Shows i Österbotten hittar du här.
Och så har vi ju förstås vår egen Match Show 2 juni!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





